Motivatiebrief Bij Sollicitatie

Onder andere in een recent artikel van Jacco Valkenburg over de nieuwe vormen van werven en selecteren van personeel, voorziet hij dat het eind van de motivatiebrief nabij is. Hij geeft aan dat het weinig toegevoegde waarde heeft, omdat veel kandidaten te weinig kennis over de organisatie hebben omdat ze er nog nooit binnen zijn geweest, niet goed kunnen schrijven en het weinig voorspellende waarde heeft voor het presteren van de kandidaat in de nieuwe functie. Deze punten zijn in mijn ogen gedeeltelijk waar. Ik zie naast de inzet van andere middelen als testen, assessments en online profielen, nog zeker toegevoegde waarde voor de motivatiebrief.

Een motivatiebrief is niet perse een motivatie alleen voor de functie en de organisatie, maar ook een toelichting op het cv en op kandidaat. Een sollicitant kan een prima motivatie geven om bij een organisatie te werken ook al ben je er niet binnen geweest. Je kunt de organisatie online volgen en interesses delen in het werkgebied of met de doelen van de organisatie. Daarnaast kun je in een brief een toelichting geven op de resultaten en activiteiten die je hebt verricht en die jouw inziens aansluiten bij de functie. In een cv of online profiel als LinkedIn, geeft men vaak een beknopte weergave van zijn/ haar achtergrond en resultaten om het overzichtelijk en leesbaar te houden. Meer achtergrond kun je in de brief kwijt.

Maar wat nu als je geen briljant of creatieve schrijver bent. Wie heeft gezegd dat een goede motivatiebrief een mooi geschreven en creatieve brief is? Als je goed op de spelling let en kunt aangeven wat jouw meerwaarde is voor de functie, hoef je geen creatieve schrijver te zijn. Tijdens mijn werk als recruiter waarin ik veel in aanraking kwam met techneuten en technische studenten, over het algemeen niet de meest creatieve schrijvers, gaf de brief vaak net wel dat beetje extra achtergrond over de persoon of hun werkervaring om tot een keuze te komen. Daarnaast kun je een schifting maken bijvoorbeeld door mensen, die in hun cv aangeven nauwkeurig te zijn en een brief vol spelfouten durven te versturen, eruit te filteren.

Maar wat zijn dan belangrijke punten voor een motivatiebrief die meerwaarde biedt in de personeelsselectie?

  • De brief geeft een inkijkje in de kandidaat en zijn/ haar meerwaarde voor de functie
  • Er is aandacht voor de resultaten die een kandidaat in zijn werk heeft behaald en meerwaarde hebben voor de vacature
  • De brief ziet er verzorgd en leesbaar uit (overzichtelijk lay out, geen spelfouten)
  • De brief is geen herhaling van het cv/ online profiel

Natuurlijk zegt de brief net als het cv niets over het toekomstige functioneren van iemand, maar kan het, zoals gezegd, wel net die eerste selectie makkelijker maken en meer achtergrond over de persoon geven, zonder meteen testen en assessments in te hoeven zetten. Deze tools komen, nu nog, meestal in een later stadium aan bod. Het einde van de motivatiebrief zal, in mijn optiek, nog wel even op zich laten wachten.

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Jacco Valkenburg

    Dank Mirjam voor deze uitgebreide reactie op mijn artikel over beter selecteren (http://www.recruit2.com/nl/nieuws/beter-personeel-werven-en-selecteren/).

    Ook ik als recruiter vind het prettig om meer relevante informatie over de persoon te lezen in de sollicitatiebrief. Het verschil is alleen dat ik dit niet gebruik als selectie-instrument.

    Wat me opvalt is dat je erkent dat “brief net als het cv niets over het toekomstige functioneren van iemand” zegt maar het daarentegen wel gebruikt als instrument om de beste sollicitant (!) te selecteren. Dat is naar mijn mening een recept om 50% van de gevallen de plank mis te slaan.

    1. admin

      Beste Jacco,

      Leuk dat je reageert. Als er op een vacature meer dan 50 reacties binnenkomen (wat de laatste jaren nog wel eens voorkwam), dan is het voor diverse bedrijven financieel niet haalbaar om testen of assessments al voor een gesprek in te zetten. Eerst dus een schifting op cv en eventueel brief en dan verder selecteren dmv gesprekken en testen, etc

  2. Adriana van Schalken | WePayPeople

    Helemaal mee eens, de motivatiebrief gaat in mijn ogen zeker nog niet verdwijnen omdat het een goede eerste schifting is. Naast dat het voor het bedrijf kosten scheelt moet de toegevoegde waarde van een motivatiebrief zeker niet onderschat worden.

    1. admin

      Bedankt voor je reactie Adriana.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *