Solliciteren

De eerste indruk is erg belangrijk. Zo is er niet voor niets de uitdrukking; “You’ll never get a second chance to make a first impression.” Dit geldt uiteraard ook bij een bij een sollicitatie. Zowel op je CV als in levende lijven!

Een recruiter kijkt gemiddeld 6-9 seconden naar je CV en als je op gesprek gaat, wordt het eerste oordeel al geveld na 2 tot 30 seconden!

Het mechanisme om iemand direct te beoordelen schijnt nog uit de oertijd te stammen, toen we in een fractie van een seconde moesten beoordelen of iemand of een situatie gevaar betekende of niet.

Het is dus erg belangrijk dat je een goede indruk achterlaat om je kansen te vergroten, het is namelijk moeilijk om een verkeerde indruk weer recht te zetten. Zo leert ook mijn eigen ervaring als recuiter. Van alle voorbeelden is er wel eens iemand voorbij gekomen. En meestal lukte het niet om de eerste indruk, recht te zetten!

Waar moet je op letten om een goede eerste indruk achter te laten?

In je CV en op social media zijn een paar dingen van groot belang:

  • Spelling! Het overkomt iedereen dat er een foutje in de tekst kan sluipen, maar als je niet zo sterk bent op taalgebied, laat anderen naar je teksten kijken en maak gebruik van de spellingscheck op je computer.
  • Goede foto. Zorg voor een duidelijke, professionele en goede foto op je CV en profielen. Kijk uit met ‘rare’ of dronken foto’s op jouw social media pagina’s.
  • Hoe kom je over? Heb je een positieve insteek of ben je negatiever in je uitingen. Ga na hoe je taalgebruik over komt, zowel in je CV en eventuele brief als op social media. Klaag je veel of gebruik je vaak het woord niet?

 

Als je op gesprek gaat of iemand belt voorafgaand aan een gesprek wees je dan bewust van de volgende zaken:

  • Houding

Loop je rechtop, hoe begroet je iemand, kijk je jouw gesprekspartners aan? Heel belangrijk ook voor je zelfvertrouwen is dat je, je een houding weet te geven. Als je tijdens het gesprek zit, ga dan niet onderuit gezakt zitten. Blijf je staan, ga dan niet staan wiebelen. Begroet je iemand door een hand te geven, let er dan op dat het een stevige hand is (niet te hard). Geef je juist geen hand vanuit jouw overtuigingen, geef dit dan aan en begroet op een andere manier.

  • Kleding

Heb je je verdiept in de dresscode van de organisatie waar je op gesprek gaat? Voel je je prettig in de kleding die je aan hebt en ziet de kleding er verzorgt uit? Kijk voor het gesprek of er geen vlekken op je kleding zitten (vooral voor moeders met kleine kinderen), heeft de kleding een goede pasvorm?

  • Uiterlijk

Hierbij bedoel ik natuurlijk niet of je knap bent. Maar wel of je een verzorgt uiterlijk hebt. Kortom zit je haar goed, heb je geen kauwgom in je mond en ruik je fris?

  • Stemgebruik

Wees bewust van de kracht van je stem. Praat duidelijk en rustig en hou rekening met je ademhaling. Je kunt gerust even tijd nemen om na te denken over antwoorden, zodat je ook meer rust hebt om je stem onder controle te krijgen. Praat in ieder geval verstaan!

  • Omgangsvormen

Zorg dat je je verdiept hebt in de cultuur van het bedrijf. Weet welke omgangsvormen en welk taalgebruik de norm is en stem hier je gedrag op af. Is het een informeel of juist een formele organisatie.

Om te weten te komen welke omgangsvormen, kledingvoorschriften en welke cultuur er gelden binnen de organisatie, kun je verschillende bronnen raadplegen. Zo is er natuurlijk de bedrijfspagina op internet, is het bedrijf wellicht te vinden op social media, maar je kunt natuurlijk ook contact opnemen met iemand die je kent bij het bedrijf of je vraagt er naar als je de uitnodiging voor het gesprek krijgt.

En wat te doen als je toch een verkeerde indruk achter hebt gelaten?

Wees niet bang om je fout te benoemen. Hierdoor haal je de angel eruit en geef je aan dat je zelfkennis hebt.

Mocht je een tweede kans krijgen zet het dan recht. Je kunt jouw gedrag dan compenseren door er juist heel verzorgd uit te zien of op tijd te zijn. (Kijk alleen wel uit dat je het niet overdrijft).

In de meeste gevallen komt het neer op de juiste voorbereiding. Lees je in over het bedrijf, zorg dat je er goed uit ziet en dat je een sollicitatiegesprek hebt geoefend. Natuurlijk kun je zenuwachtig zijn. Mocht je door de zenuwen het gevoel hebben een slechte indruk te wekken, geef het aan, dat zal eerder voor begrip dan voor onbegrip zorgen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *