Werkzoekende Jongeren

De slogan uit de jaren ’80 ‘Je bent jong en je wilt wat!’ lijkt niet goed toepasbaar op de jongeren van nu. Ze blijken het vaak lastig te vinden om te weten wat ze precies willen en als ze dat wel weten dan vinden ze het lastig om hun wat te bereiken.

Op 12 september was ik aanwezig op het Boost Your Future event, dat georganiseerd werd vanuit de gemeente Den Haag. Het event had als doel om jongeren met werkgevers en opleidingen in contact te brengen. Er werden ook sollicitatie workshops gegeven, jongeren konden pitchen en hun CV laten checken. Kortom een interessante middag voor jongeren die een studie of baan zochten. Wat opviel op deze dag is dat veel jongeren nog niet precies wisten wat ze wilden, ook al hadden ze hun studie al afgerond, ze vonden het lastig om zichzelf te presenteren, gingen erg van zichzelf uit bij het zoeken naar een baan en op het gebied van LinkedIn is er erg veel terrein te winnen binnen deze doelgroep.

Het bericht van 21 september 2015 (www.nu.nl 21-9-2015) waarin Asscher aangeeft dat er € 14 miljoen beschikbaar komt voor werkzoekende jongeren lijkt hard nodig. In het nieuwsbericht staat aangegeven dat: “uit onderzoek van de Inspectie SZW blijkt dat veel jonge werkzoekenden zichzelf niet goed weten te presenteren in een sollicitatiegesprek en niet weten wat de werkgevers belangrijk vinden.”

Dit kwam ook naar voren in mijn gesprekken met de jongeren op deze dag. Sommigen durfden bijna geen hand te geven en anderen gaven vooral aan wat ze wilden, maar niet zo zeer wat ze te bieden hadden voor een werkgever. Daarnaast gaven ze aan dat ze wel eens iets op LinkedIn hadden gedaan, maar echt een profiel opstellen nee dat niet.

De jongeren die ik sprak hadden erg uiteenlopende achtergronden, van MBO tot WO, van technisch tot juridische richtingen. Genoeg potentieel dus.

De presentatie van de jongeren en de aanwezigheid op LinkedIn was helaas minder, terwijl dit je zo kan helpen om een leuke baan te bemachtigen. Waar kun je nu het best op letten om te bereiken wat je echt wilt?

  1. Besteed tijd om erachter te komen wat je echt leuk vindt;
  2. Ken jezelf en je sterke kanten, dus wat kun jij bijdragen;
  3. Weet jezelf te presenteren, zowel ‘offline’ als online
  4. Verdiep je in het bedrijf waar je je aan presenteert;
  5. Wees realistisch en neem waar nodig kleinere stappen;
  6. Laat je niet kisten na tegenslag.

 

Besteed tijd om erachter te komen wat je echt leuk vindt

Er zijn verschillende manieren waarop je meer inzicht kunt krijgen in wat je echt leuk vindt. Zo zijn er familieleden, vrienden en decanen die je een spiegel voor kunnen houden, zijn er verschillende workshops en trainingen die je op dit gebied kunt volgen, maar kunnen simpele opdrachten ook vaak verhelderend werken. Denk bijvoorbeeld aan wat voor baan je het liefst zou hebben als je het niet voor het geld zou hoeven doen. Je kunt in kaart brengen wat voor werk gerelateerde activiteiten je doet als de tijd heel snel voorbij gaat en het zegt natuurlijk ook veel als je goed weet wat je niet wil, probeer dit om te buigen naar werkzaamheden die je wel graag doet.

Ken jezelf en jouw sterke kanten

Om jezelf te ‘verkopen’ en te weten waarom jij past bij een bedrijf is het goed om te weten waar je goed in bent en wat jouw meerwaarde is voor een organisatie of functie. Denk hierbij aan wat je goed kunt en wat voor rol je in een team inneemt. Hier kun je testen voor inzetten, maar kan jouw omgeving ook feedback geven. Vooral studenten waar je projecten mee hebt gedaan, stagebegeleiders, collega’s en vrienden kunnen je hierbij helpen. Roep dus de hulp in van je omgeving en probeer deze pluspunten om te zetten naar de meerwaarde die jij meebrengt voor een bedrijf, functie of binnen een team.

Weet jezelf te presenteren, zowel ‘offline’ als online

Weten wat je kunt en wilt is één, maar dit ook uitdragen is weer iets anders. Zorg dat je jouw eigen verhaal kent en oefen dit verhaal. Dit zal even gek zijn, maar oefening baart kunst. Voor de spiegel of bij familie en vrienden oefenen, zorgt ervoor dat je sterker in je schoenen staat als je op een inhouse dag, beurs of sollicitatiegesprek zit. De basis regels als een verzorgde verschijning, een stevige hand geven en de gesprekspartner aankijken, zorgen voor een goede eerste indruk, daarna moet je verhaal ook kloppen. Zorg dat jouw online uitingen kloppen met wat je uitdraagt naar werkgevers in een gesprek. Stel regelmatig je LinkedIn profiel bij, zorg dat deze compleet is, met goede foto en samenvatting waarin je omschrijft wat je zoekt, waar je voor staat en omschrijving van de werkzaamheden die je hebt gedaan (dus niet alleen de functietitel).

Verdiep je in het bedrijf waar je je aan presenteert

Verdiep je in de bedrijven die je interessant vindt, wat spreekt je aan in deze bedrijven en waarom past dit bij jou? Belangrijke vragen die je kunt onderzoeken door via Social Media verschillende bedrijven te volgen, evenementen en inhouse dagen te bezoeken. Waar staan deze bedrijven voor en past dit bij waar jij voor staat. Ken je bedrijven nog niet, zorg dan dat je een aantal vragen klaar hebt om in gesprek te gaan en erachter te komen of jullie een match hebben.

Kijk ook of je mensen kent die bij deze bedrijven werken en ga in gesprek met ze. Zo kun je erachter komen waar deze bedrijven behoefte aan hebben en of jij hier in kunt voorzien.

Wees realistisch en neem waar nodig kleinere stappen

‘Reach for the top’ is een bekend gezegde, maar het is niet altijd even realistisch om je doel direct vervuld te zien. Soms moet je een tussenstap nemen om je doel te bereiken. Dit kan zijn om je vaardigheden en kennis te vergroten of omdat de banen die je wilt niet voor het oprapen liggen. Wees realistisch in wat je kunt en neem soms waar nodig genoegen met een tussenstap. Pas op dat je niet in een baan terecht komt die niet bijdraagt aan het doel, waar je naartoe wilt in de toekomst.

Laat je niet kisten na tegenslag

Krijg je een afwijzing of slaag je niet voor een examen, test of assessment, laat je dan niet kisten. Zet door en ga er voor. Het kan makkelijk zijn om als je niet door een eerste selectie komt, af te geven op de organisatie of de branche. Wees kritisch naar jezelf en maak gebruik van de tweede kans als die wordt geboden of zorg voor een goed plan b, maar ga niet bij de pakken neer zetten. Als je weet dat je een persoonlijkheid of capaciteitentest moet maken. Oefen deze dan vooraf. Dit soort testen worden op verschillende sites gratis aangeboden zoals 123test.nl.

De rode lijn om te weten wat je wilt en hoe je daar kunt komen bestaat grotendeels uit de voorbereidingen die je treft. Voordat je je op sollicitatie gebied begeeft, maar ook voordat je een studierichting kies, zorg er dan voor dat je iets kiest wat bij je past en waar je iets mee kunt. Bereid je voor als je gesprekken aangaat en ken jezelf!

 

Meer tips kun je vinden op http://www.mirrorloopbaancoaching.nl/tips-trucs/.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *